• NABÓR TRWA PRZEZ CAŁY ROK!

Terapia taktylna

Terapia taktylna w przedszkolu terapeutycznym w Szczecinie

W naszym Przedszkolu Terapeutycznym SENSE dla dzieci z autyzmem stosowana jest terapia taktylna. Jest to metoda pracy opracowana przez dr Swietłanę Masgutową, która swoją koncepcję oparła na doświadczeniu i wynikach wieloletniej pracy z dziećmi i dorosłymi, z zespołem stresu pourazowego i deficytami rozwoju układu nerwowego.

Terapia neurotaktylna to odpowiednie techniki masażu oraz stymulacji skóry, które wpływają na rozwój funkcji poszczególnych partii mózgu, a także na dojrzałość niektórych funkcji psychicznych. Terapię taktylną stosuje się zarówno u osób zdrowych (jako forma relaksu), jak i z wyzwaniami rozwojowymi, a także u dzieci, które mają trudności w uczeniu się i kontaktach społecznych. Istotnym czynnikiem jest dostarczenie odpowiedniej ilości pozytywnego dotyku. Receptory, które pełnią ważną funkcję są stymulowane. Związane są z innymi obszarami mózgu i całego organizmu, z poznaniem, twórczością i zachowaniem.

Główne cele terapii taktylnej:

  • wzmocnienie bądź kształtowanie świadomości ciała
  • równoważenie systemu nerwowego (pobudzanie i hamowanie) co wpływa na zwiększenie skuteczności innych działań terapeutycznych
  • stymulacja receptorów skóry

W naszym Przedszkolu Terapeutycznym stosuje się terapię taktylną, która ma na celu zrównoważyć system nerwowy dzieci z autyzmem. Głównym założeniem tej terapii jest dostarczanie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych – dotykowych, w taki sposób, aby dziecko spontanicznie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integracje tych bodźców. Każdy dotyk ciała oceniany jest przez mózg i odbierany jako bodziec przyjemny i bezpieczny lub nieprzyjemny i zagrażający.

Wieloletnia praktyka stosowania programu MNRI Terapii Neurotaktylnej sprawia, że systematyczne stosowanie technik, daje dobre efekty w zakresie stymulacji, regulacji napięcia mięśniowego, normalizacji percepcji dotykowej, integracji sensorycznej, świadomości kinestetycznej, regulacji stanów stresowych. Terapia aktywizuje procesy samoświadomości – poczucie granic własnego ciała, jej koordynacji ruchowej, więzi i zdrowego przywiązania.

Zasady przestrzegane w terapii taktylnej w naszym przedszkolu:

  • na początku masażu należy się przywitać z dzieckiem i powiedzieć mu co dokładnie będzie robione
  • dotyk powinien być stanowczy, ale przede wszystkim delikatny i ciepły
  • dłonie powinny przesuwać się po ciele dziecka w sposób płynny i rytmiczny
  • kontakt wzrokowy oraz słowny z dzieckiem z autyzmem powinien być ciągle utrzymywany (ważny jest wyraz twarzy terapeuty, jego uśmiech i ciepły, kojący ton głosu)

Każde dziecko ma indywidualny próg wrażliwości odbiór informacji dotykowych. Dotyk umożliwia kształtowanie świadomości kontaktu skóry z przedmiotem, jego temperatury, kształtu. Dzięki taktylności człowiek posiada zdolność zapamiętywania lokalizacji przestrzennej mięśni. To wszystko ma wpływ na mózg, a on z kolei potrafi stworzyć całościowy obraz przedmiotu i całego otoczenia.

W naszym Przedszkolu Terapeutycznym znajdują się wyspecjalizowani terapeuci, którzy swoją wiedzą i zaangażowaniem w pracę z dzieckiem z autyzmem potrafią znaleźć różne metody i coraz to nowsze sposoby, na zwiększenie i skuteczność terapii.

Dogoterapia

Edukacja i zabawa z psem dla dzieci z autyzmem w Szczecinie

Dogoterapia zwana także kynoterapią jest metodą wspomagającą proces rehabilitacji, rozwoju i terapii dzieci z autyzmem przy udziale odpowiednio wytresowanych i wyszkolonych psów. Zajęcia mają charakter edukacyjny, rekreacyjny lub terapeutyczny. Nasze Przedszkole Terapeutyczne SENSE w Szczecinie prowadzi zajęcia z dogoterapii. Metoda ta doskonale potrafi łączyć naukę i zabawę. Prowadzi ją wykwalifikowany dogoterapeuta, a motywatorem do działania jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies. Jest to forma terapii, która wspomaga rozwój osobowości, rehabilituje i edukuje dzieci z zaburzeniami rozwoju i autyzmem.

Pies poza tym, że bywa przyjacielem człowieka potrafi stać się idealnym pomocnikiem nauczyciela. W przedszkolu dla dzieci z autyzmem dogoterapia jest wspaniałą formą nauki dzieci, dzięki której maluchy łatwiej i szybciej przyswajają wiedzę, podejmują różne działania i współpracę, a także uczą się odpowiedzialności. Obecność psa odpręża, relaksuje i zwiększa atrakcyjność zajęć.

Zabawy z czworonogami potrafią przełamać lęki, wzmacniają poczucie własnej wartości i umacniają wiarę we własne siły. Dzieci z autyzmem uwielbiają zabawy i naukę z psami. Z niecierpliwością oczekują one tej formy terapii. Trzeba zaznaczyć, że każda forma kontaktu dziecka ze zwierzęciem może poprawić jego rozwój i powodować u niego zupełnie inne zachowania społeczne. Dzięki terapii z psem dzieci z autyzmem mogą osiągnąć wyższy poziom w komunikacji społecznej i stać się bardziej otwarte na otoczenie.

Uczestnicy zajęć z dogoterapii mogą komunikować się z psem, co zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa. Psy mogą wspierać dzieci jak i też rodziców. Warto zawalczyć o przyszłość swojego dziecka. Zapraszamy do naszego Przedszkola Terapeutycznego SENSE w Szczecinie.

Opis zajęć dogoterapeutycznych:

  • wyzwalanie spontanicznej aktywności dziecka wobec psa
  • poznawanie zasad bezpiecznego kontaktu z psem
  • kształtowanie i rozwijanie umiejętności okazywania emocji i uczuć związanych z kontaktem ze zwierzętami
  • uczenie samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości samodzielnego wywiązywania się z działań podejmowanych wobec psa np. karmienie, prowadzenie na smyczy
  • stymulowanie zmysłów, ćwiczenie koncentracji, koordynacji ruchów oraz orientacji przestrzennej
  • praca nad zachowaniami pożądanymi i akceptowanymi społecznie
  • wzbogacanie zasobu słownictwa
  • rozwijanie umiejętności artykulacyjno-komunikacyjnych poprzez powtarzanie psich komend, imion psów, odpowiadanie na pytania terapeuty
  • ćwiczenia usprawniające zmysł dotyku poprzez manipulowanie przez dziecko przedmiotami używanymi w trakcie zajęć (akcesoria psa typu: smycz, szczotka, miska, gryzak, gumowe piłki itd.) odpinanie i przypinanie smyczy, zakładanie obroży, podawanie psu smakołyków i czesanie psa szczotką. Głaskanie psa całą dłonią, palcami, z włosem, pod włos, ruchami okrężnymi, drapanie, lekkie klepanie, przytulanie
  • ćwiczenia usprawniające zmysł wzroku. Rozróżnianie psów w zależności od koloru sierści, rasy, użytkowania psów przez człowieka (fotografie, rysunki, plansze), dobieranie psich akcesoriów w zależności od koloru, szukanie wraz z psem ukrytej zabawki, smakołyku
  • ćwiczenia usprawniające zmysł słuchu. Naśladowanie dźwięków wydawanych przez psa, określenie miejsca gdzie znajduje się pies z zakrytymi chustką oczami, na podstawie usłyszanych odgłosów- szczekania, piszczenia, tupania, etc.
  • ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie własnego ciała i orientację przestrzenną. Wskazywanie części ciała psa i analogicznych części swojego ciała, odkrywanie różnic między ciałem psa a dziecka (np. zimny i mokry nos psa i ciepły i suchy nos dziecka). Prowadzenie psa na smyczy po wyznaczonym torze z jednoczesnym wskazywaniem kierunków
  • ćwiczenia usprawniające zdolność koncentracji uwagi. Obserwacja zachowania psa jedzącego smakołyk, pijącego wodę, bawiącego się zabawkami, nasłuchiwanie bicia serca psa, oglądanie części ciała psa. Opisywanie tych czynności, zapamiętywanie sekwencji wykonanych przez psa czynności
  • ćwiczenia ruchowe. Pies czołga się, dziecko w pozycji leżącej porusza się równolegle do niego. Przechodzenie nad psem i pod psem, prowadzenie psa na smyczy i wydawanie mu stosownych komend: „siad”, „stój”, „waruj”, skoki nad psim ogonem, naśladowanie czynności, które wykonuje pies -siedzi, biega, leży na grzbiecie (plecach), wstaje, etc. Rzucanie psu zabawek, smakołyków w kierunku psa lub do miski. Przeskakiwanie nad przeszkodą, najpierw na komendę skacze pies, a potem dziecko, czesanie psa szczotką
  • ćwiczenia oddziałujące na rozwój sfery umysłowej. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, sprawności manualnej rąk, umiejętności liczenia w zakresie 0-10, umiejętności odróżniania kolorów

Hipoterapia

Zdrowie i sprawność przy pomocy koni – terapia w przedszkolu SENSE

Hipoterapia jest to metoda mająca na celu przywrócenie zdrowia i sprawności przy pomocy konia i jazdy konnej. Uczy rozluźnienia mięśni, przełamywania lęków. Daje ogromne możliwości niespotykane w innych metodach rehabilitacyjnych.

Moc terapeutyczna tego kopytnego zwierzęcia tkwi w jego sposobie poruszania się, charakterze i usposobieniu. Jazda na koniu to nieustanne ćwiczenia równowagi, mięśni. Hipoterapia jest idealną i pomocną metodą nie tylko dla dzieci z problemami neurologicznymi i ortopedycznymi, ale także dla dzieci z problemami natury psychicznej i społecznej takich jak: autyzm, upośledzenie umysłowe, zespół Downa, nerwice, zaburzenia zachowania, nadpobudliwość psychoruchowa.

Koń poruszając się przenosi impulsy ruchowe i dzięki temu jest on łącznikiem terapeutycznym. Dotyk końskiej sierści, odgłos kroków, rozmaitość kształtów, mile kojarzony zapach stymulują wszystkie zmysły dotyku, słuchu, wzroku i węchu. Koń potrafi wyzwolić emocje, nauczyć wrażliwości i opiekuńczości. Ma duży wpływ także na psychikę dziecka z autyzmem.

Zalety hipoterapii:

  • zwiększenie możliwości samodzielnego poruszania się
  • zmniejszenie zaburzeń równowagi
  • poprawa koordynacji ruchowej, a także wzrokowej
  • poprawa orientacji przestrzennej
  • rozwijanie samodzielności
  • zwiększenie możliwości koncentracji uwagi
  • zwiększenie motywacji do wykonywania ćwiczeń
  • zwiększenie poczucia własnej wartości
  • osłabienie reakcji nerwicowych

Zajęcia hipoterapeutyczne stosowane w naszym Przedszkolu Terapeutycznym podnoszą sprawność dzieci z autyzmem, normalizują napięcie mięśniowe, poprawiają poczucie rytmu i równowagi. Wzrasta poczucie własnego oddziaływania na otoczenie. Dziecko z autyzmem korzystające z tej metody zaczyna postrzegać środowisko jak bardziej przyjazne, stąd i relacje społeczne stają się bardziej satysfakcjonujące.

Przedszkole Terapeutyczne Sense w Szczecinie oferuje rodzicom i ich dzieciom zajęcia terapeutyczne z hipoterapii. Zachęcamy rodziców wraz z maluszkami z zaburzeniami rozwojowymi różnego rodzaju do zapoznania się z naszą ofertą placówki. Mamy wysoko wykwalifikowaną kadrę i specjalistów z różnych dziedzin, którzy potrafią indywidualnie podejść do każdego dziecka. Bardzo zależy nam na rozwoju i bezpieczeństwie naszych podopiecznych dlatego staramy się dopasować różne terapie, ćwiczenia i zajęcia indywidualnie do każdego maluszka!

Zajęcia na basenie

Zajęcia na basenie w przedszkolu terapeutycznym

Przedszkole Terapeutyczne SENSE w Szczecinie organizuje dla swoich podopiecznych zajęcia na basenie. Nic tak nie potrafi rozluźnić mięśni jak woda. Nasi terapeuci i wykwalifikowani specjaliści doskonale wiedzą jak oswoić dziecko z wodą i przezwyciężyć jego lęki. Poprzez zabawę dzieci uczą się swobodnych i naturalnych ruchów w wodzie. Woda odpręża, relaksuje, a także potrafi odstresować.

Ćwiczenia na basenie prowadzone są w małych grupach albo indywidualnie z każdym dzieckiem. Potrafimy zapewnić dzieciom miłą atmosferę, która będzie sprzyjać osiąganiu celów i pokonywaniu własnych słabości. Każde zajęcia z pływania mogą być kluczem do poprawy nastroju, samopoczucia i zdrowia. Staramy się dobrać odpowiednio ćwiczenia do potrzeb danego dziecka. Forma zajęć w wodzie ma być przyjemnością. Potrafi uspokoić i pozytywnie wpłynąć nie tylko na kondycję fizyczną malucha ale także na jego stan psychiczny.

Zajęcia na basenie i wpływ rehabilitacji w wodzie na dzieci:

  • lepsze samopoczucie
  • relaksacja
  • zmniejszenie kompresji stawów
  • zmniejszenie bólu mięśni
  • zmniejszenie ryzyka kontuzji mięśniowo-szkieletowych
  • lepsze ukrwienie tkanek, lepsze praca serca
  • poprawa zakresu ruchomości ciała, poprawa koordynacji
  • zmniejszenie nadmiernego napięcia mięśniowego (spastycznego)
  • obniżenie dolegliwości bólowych
  • ogólne zwiększenie wydolności fizycznej

Zajęcia z podopiecznymi staramy się urozmaicać, aby nie były one nudne. Dysponujemy dużym asortymentem przyborów, co dodatkowo wspomaga i uatrakcyjnia zajęcia na basenie. Dzieci chętnie korzystają z tej formy terapii. Zachęcamy wszystkich rodziców z dziećmi do skorzystania z takiej formy zajęć.

Zajęcia Logopedyczne

Zajęcia logopedyczne w Przedszkolu Terapeutycznym

Terapia logopedyczna są to ćwiczenia polegające na usprawnieniu funkcji komunikacyjnej poprzez stopniowe korygowanie zakłóceń czy zaburzeń występujących podczas porozumiewania się dziecka ze światem zewnętrznym.
Przed podjęciem terapii logopedycznej dzieci w naszym Przedszkolu Terapeutycznym w Szczecinie objęte są obserwacją. Przeprowadzany jest wywiad z rodzicami dzieci, wykonywane są specjalistyczne testy. Na podstawie ich logopeda stawia diagnozę, podczas, której opracowany jest program usprawniający, indywidualnie do każdego dziecka.

W naszym Przedszkolu Terapeutycznym „Sense” terapię logopedyczną mogą uzyskać dzieci z autyzmem , niedosłuchem, z niepełnosprawnością złożoną, wadami wymowy, dziecięcym porażeniem mózgowym.

Cele terapii logopedycznej w naszym przedszkolu:

  • korygowanie wad wymowy
  • poprawa jakości funkcji oddechowej, fonacyjnej, językowej
  • usprawnienie motoryki narządów mowy
  • rozbudowanie zasobów słownictwa
  • opracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych
  • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy
  • przywracanie mowy w przypadku jej utraty
  • usprawnianie funkcji pokarmowych

W naszym przedszkolu opracowywane są specjalistyczne metody stosowane w terapii logopedycznej dla dzieci z autyzmem. Nasi terapeuci to specjaliści, którzy potrafią zaangażować się w prace z dzieckiem. Ważne jest indywidualne podejście do malucha, a motywacja jego jest niezwykle istotna. Nasi logopedzi przy użyciu specjalistycznych i profesjonalnych technik potrafią zainteresować dziecko, wzbudzić jego aktywność i zainteresowanie zajęciami. Maluch chętniej angażuje się w pracę, a ćwiczenia w korygowaniu mowy stają się dla niego zabawą i przyjemnością.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie oraz grupowo. Program leczenia dopasowany jest zgodnie z potrzebami i możliwościami poznawczymi każdego podopiecznego.

Z życia naszego Przedszkola

W przedszkolu terapeutycznym SENSE zawsze dużo się dzieje :)

Wizyta w papugarni

MARZEC
Chwila relaksu w towarzystwie
wielobarwnych papug

Dzień Świadomości Autyzmu

KWIECIEŃ
Charakterystyczne niebieskie balony i koszulki
jako symbol osób z autyzmem

Hipoterapia

CYKLICZNIE
Zajęcia hipoterapeutyczne to zawsze
owocne i pełne radości chwile